søndag 22. mars 2009

Mediayndling døde

Jane Goody eller hva det nå var hun het, er død av kreft. Og hele England er i sorg.
Jeg kjente ikke Jane Goody. Hun var sikkert et flott menneske.
Hvert liv er verdt like mye, men der er noen som en verdt litt mer enn andre sånn som media ser det. Og grunnen til at hun var så big deal, er at hun var med i duste-reality-programmet Big Brother. Big Brother kommer høyt opp på min liste over tv-programmer laget av og med en-cellede amøber, sammen med Paradise Hotel og Charterfeber.
Det er på grunn av Big Brother at Jane Goody ble kjent for hele England, og ene og alene på grunn av hennes deltagelse i dette kjøtthue-programmet bryr folk seg om at hun døde. Hadde hun ikke vært på tv ville hun likefullt vært død nå, men ingen ville brydd seg fordi hun ikke ville vært en kjendis.
For en gjeng med media-styrte tapere vi mennesker i vesten er blitt!!!!
I løpet av tiden det tok meg å skrive dette har tusenvis av mennesker dødd i menneskeskapte konflikter verden over, tusenvis er døde av sult. Ingen bryr seg. Det er ille hvor ulik verdi menneskeliv har. Har du vært på tv- samme hvilket møkkaprogram og samme hvor dumt du tedde deg, bryr folk seg plutselig.
Jeg mener ikke å si at Jane Goody oppførte seg dårlig, det vet jeg ikke noe om, sannsynligvis var hun sympatisk på tv, siden hun de siste månedene har vært en av britisk presses yndlinger.
Men er det ikke bekymringsverdig hvordan vi lar oss styre av mediene, og hvordan vi lar presses påvirke vårt syn på våre medmennesker?

Hvorfor er mennesker vi ser på tv så mye viktigere enn naboen vår??

Ingen kommentarer: