søndag 1. mars 2009

Uføre nordmenn

Nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder å bli ufør.
Ikke akkurat noen gjev pris.

Jeg var nettopp på HMS- kurs og hadde en ganske kul kursleder som snakket rett fra levra. Han sa at unge i dag mangler arbeidsmoral. Jeg tror han har helt rett. Altfor mange unge som egentlig ikke feiler noe, er uføre. For et nederlag!! Ufør som 20 år. Kanskje jeg fornærmer noen her (men det driter jeg i for å være helt ærlig) men herregud..da er du bra taper. Skjerp deg!! Bit det i deg!! Kom deg opp om morran og kom deg på jobb. Hvis du har så fryktelig mye angst og uro- bit det i deg!! Har du så grusomt vondt i ryggen ( en veldig ullen diagnose som mange misbruker)- tren deg opp og kom deg på jobb!!
For 500 år siden, da folk jobbet ute og hadde hardt fysisk arbeid- ikke kom og fortell meg at halvparten av befolkningen satt hjemme og klagde!! Nei, de måtte jobbe, selv om det var litt ubehagelig og man heller ville ligge under sengeteppet (de hadde nok ikke dyner da;)

Det er for lett i dag... vi stiller for få krav til folk. Hvordan skal det gå med Norge i framtiden hvis halvparten av oss skal leve på staten? Jeg er ikke den som er for ubegrenset innvandring, men da må vi kanskje få inn litt nytt blod som faktisk ønsker å jobbe! Merk: folk som vil jobbe. De som kommer hit for å snylte- vel.. vi har nok snyltere. Ikke plass til flere!

Vi holder på å bli en nasjon av pyser, pingler og snyltere. På tide å stramme inn... Unge må tvinges i jobb, det er ikke akseptabelt at de ligger og sover hele dagen fordi de har en ullen, diffus diagnose som ikke kan dokumenteres. Få deg en utdannelse eller kom deg i jobb. Bedre å sove hele dagen? Selvfølgelig er det det, din fjompenisse, men livet består ikke bare av å sløve.

På tide å skjerpe seg!!


(for en stund siden hadde jeg blogg-sperre og fant ingenting i avisen å hisse meg opp over. Those days are gone ;)

Ingen kommentarer: