tirsdag 28. april 2009

Grisete hysteri

Ja nå skjer det, enden er nær, dommedag kommer og vi kan egentlig bare legge oss ned og dø.
Nå er nemlig svineinfluensaen her.

Det er ikke tvil om at dette bør tas alvorlig, og media har som sin fremste oppgave å opplyse oss om hva som skjer. Men som man så ofte ser, så blir en fjær til fem høns og media ender i det store og hele opp med å skremme hysteriske nordmenn.

Apoteket mitt er på kort tid utsolgt for munnbind, og dette før influensaen engang er kommet til Norge! Og legemiddelgrossistene er tomme, dvs vi får ikke tak i mer med det første.

Og det er ikke rart folk blir skremt, når budskap som "1,3 millioner blir smittet, 13000 kommer til å dø" står på forsidene med store krigstyper. Jeg syns media bør bli seg sitt ansvar bevisst... jeg forstår at de er interessert i å selge så mange aviser som mulig og på dager som i dag selger de sikkert som hakka møkk, med det resultat at store deler av Norges befolkning er redde for å dø. En sak for PFU kanskje? Jeg er lei av at media til enhver tid skal skremme folk hva vett og forstand. Et relevant eksempel er etter min min mening finanskrisen, et fenomen som i stor grad er skapt av media slik jeg ser det. Folk leser at "Krisen er her" og tror på det... Folk leser "Boligmarkedet i krise"- og tenker "Å nei, ingen vits å kjøpe bolig nå!" . Folk leser "Sjekk om du kommer til å miste jobben", sjekker, finner sitt yrke på "risikolista" og sparer på hver krone- med det resultat at den norske økonomien stuper. Det er viktig at folk bruker penger, og vettskremte mennesker som ser for seg dårlige tider, bruker selvfølgelig ikke penger, selv om mange sparer flere tusen i måneden på rentekutt på boliglån. Med det resultat at krisen blir selvforsterkende.
På samme måte er jeg overbevist om at mediene med sine krigstyper kommer til å utløse hamstring av mat og hysteri- helt uten grunn.

Jeg forventer storinnrykk av kunder som kommer med resepter på Tamiflu, et legemiddel som kan redusere varigheten og alvorlighetsgraden av en influensa, og det er bare et tidsspørsmål før legemiddelgrossistene går tom for dette også. Nå har vel norske helsemyndigheter et lite lager lurt unna- og jeg mistenker at det kommer til å forbli på lager. For jeg tror ikke dette blir noe pandemi. Jeg tror ikke 13000 kommer til å dø. Jeg er ikke i tvil om at svineinfluensaen kommer til å komme til Norge, i disse dager hvor andre kontinenter bare er en liten flytur unna, spres smitte lett. Men dette betyr ikke at dette nødvendigvis blir en kritisk situasjon for det norske folk!

Det beste rådet jeg kan se myndighetene bør gi folk er: IKKE HA GRIS (svineinfluensa), HØNS fugleinfluensa, SAU (scrapie) ELLER KU (Creutzfeldt Jacobs) I STUA.

Ser du en gris- skyt den og spis den. Namm.


Det folk glemmer er at dødeligheten er 100%.. samme hva vi gjør.

Ingen kommentarer: